Sociaal-emotioneel leren  

Het schoolse leren is belangrijk, maar dit kan niet zonder sociaal emotioneel leren (SEL). Door SEL leer je omgaan met jezelf en de ander. SEL werkt preventief: door een positieve en veilige sfeer op school, kun je bijvoorbeeld pesten voorkomen. Een kind maakt een ontwikkeling door op verschillende terreinen: taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, en zo ook de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij volgen de veiligheidsbeleving van onze leerlingen d.m.v. Kindbegrip van ParnasSys, Monitor Sociale Veiligheid (MSV), Succes!Spiegel en vanaf dit schooljaar Leerling in Beeld- instrument Sociaal-emotioneel functioneren (CITO).

SEL zit geïntrigeerd in onze pedagogische leerlijn ‘The Leader in Me’. “Ik” vanuit de eerste 3 gewoonten om vervolgens relaties met anderen aan te kunnen gaan. Ook vanuit Burgerschapsvorming en wereldoriëntatie  loopt een rode draad naar SEL. Daarnaast starten we met Hiro

Hiro is een programma voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op de basisschool. Hiro richt zich op positieve groepsvorming en het verbeteren van de sociale veiligheid. Hierbij ligt de nadruk op de groep als geheel.

Leren door te doen

HiRO leert kinderen om zich niet te vergelijken met anderen, maar om elke dag beter te zijn dan gisteren. Door aan te sluiten op de natuurlijke manier waarop kinderen leren, zorgt HiRO ervoor dat kinderen op speelse wijze werken aan sociaal-emotionele vaardigheden. De HiRO methode zet de ervaring van het kind voorop, waardoor het direct aansluit op de belevingswereld van kinderen. Ervarend leren is de leidraad van het programma, met een stevig fundament vanuit de waarden die gelden in de judosport. Volgens leerpsycholoog en pedagoog David Kolb leert een kind het best door ervaringsgericht leren.

Kolb formuleerde een leercyclus, waarin vier leerstappen aan de orde komen.  

 

Voor meer informatie : HiRO - De lesmethode | De filosofie achter HiRO

Onze coördinatoren  zijn Judith Bont en Shary Bakker

 

 

 

 

 

 



Wat gaan we leren?

  • Na afloop van elk thema hebben de kinderen het volgende geleerd;

     weten wat een leuke school is;
     weten leuke en minder leuke kanten van alleen en van samen zijn;
     kennen elkaar en weten hoe ze de groep ervaren;
     weten wat respect is;
     kunnen respect herkennen en tonen;
     kennen verschillende relaties:

   weten wat regels zijn;

    hebben een eigen contact;kunnen herhalen wat er behandeld is in de les;
    weten hoe je met respect met elkaar omgaat
   weten dat onze KiVacoördinatoren Judith Bont en Shary Bakker zijn.